Здравље из тањира – предавање др Драгана Иванова

Људи праве грешке приликом избора хране. Са друге стране, не припремају сами храну, а веома је опасно што не знају кад би требало да једу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У току Недеље здравља, ученици наше Гимназије сваког дана су имали могућност да присуствују предавањима. Едукацију је започела темом „Зависност од видео-игара“ коју су припремили ученици II7 чији су ментори били проф. Љиљана Арађански Рајков и проф. Милена Маричић, затим је уследило предавање „Препарати за мршављење – да ли постоји чаробна формула“ др Милана Вранеша, ванредног професора на ПМФ-у у Новом Саду и предавање нутриционисте др Драгана Иванова „Здравље из тањира“.

 

Доктор Драгана Иванова нам је кроз разговор указао на лоше навике у исхрани код већине тинејџера.

Како би требло да се храни један средњошколац?

Када читаву теорију о здравој исхрани скупимо у оброк и у тањире, добијемо следеће…

Ујутро, чим се устане, узме се мед са водом или са соком од лимуна. Након јутарњих обавеза,  за доручак се узме воће, интегралне житарице (хлеб је такође житарица), орашасти плодови,  млеко и млечни производи… Међутим,  не би требало да узимате павлаку,  кајмак или масне сирове.

Најбоље је да прође минимално пет сати између оброка. Ако не можете да издржите, узмете банане,  јабуке или неко воће. Будите опрезни! Од једне воћке огладните, али се од више воћки заситите. Једна јабука ће вас учинити још више гладним, али две јабуке и једна банана ће вас заситити.

За ручак је најбоље узети супе и чорбе од поврћа или махунарке. У састав ручка требало би  да уђу печурке, пиринач, кромпир, зеље, купус, карфиол, кељ, зелениш, који се припрема са кромпиром или са житарицама. Они који једу месо, а боље да га што мање једу, требало би да га једу за време ручка.  Користи се и маслиново уље, хлеб са биљним намазом (кокосовим уљем, хумусом или авокадом). Уз ручак је обавезна свежа салата.

Вечера би могла бити –  воће, гриз, палента, двопек и домаћи пекмез.

Битно је пити много воде, али не за време јела, већ око сат времена након јела.

Ђаци се често сусрећу са проблемом доручка у првој смени. Шта препоручујете?

Обично смо у журби и немамо времена за јело. Увек имамо времена да поједемо неко воће, на пример,  две мандарине, две банане. Инсистирам на томе. Ако баш немате времена, једите до школе. Немојте отићи од куће, а да нисте појели воће!

Ако купујете сендвич, узмите здрав, интегрални сендвич са биљним намазом, сиром и салатом.  Уз то можете пити јогурт, али органски. Не би требало да једете саламе, паштете и сличне производе.

Да ли сматрате да се људи данас, уопштено гледано, хране здраво?

Људи праве грешке приликом избора хране. Са друге стране, не припремају сами храну, а веома је опасно што не знају кад би требало да једу. Доручак је најважнији оброк, али се најчешће и прескаче. Вечере, за нас одрасле, не би требало да буде, а људима је вечера сад најобимнији и најтежи оброк.  Ту људи праве озбиљне грешке. Сматрам да се зато и јављају ове болести којих није било пре тридесет или педест година, када су се људи хранили здравије.

Слаткиши су порок многима. У којим количинама су они дозвољени?

Хоћемо слатко – једемо воће. Ако желимо нешто слађе, једемо суво воће. Ако нам се пије неки слатки напитак као што је шејк, узмемо, рецимо бадемово или биљно млеко, рогач, ставимо мед, урме и банане и  добијемо прелепи шејк или сладолед.  Можете јести  питу са вишњама или јабукама и воћне колаче.  Ако баш морамо да поједемо чоколаду, узећемо здраве чоколаде или црну чоколаду за кување. Требало би да узмете пола коцке и да је држите у устима, али не и да је прогутате.

 

Теодора Жерајић, II10

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *