ИЗВЕШТАЈ СЕЛЕКТОРА ЈУБИЛАРНОГ XXV ШКОЛСКОГ ПОЗОРЈА

Армин Јоха Хаџимусић

За јубиларно XXV Школско позорјe било је пријављено 10 представа. Представе су прегледане у предвиђеном року, од 29. марта до 19. априла 2019. године. Свака представа изведена је у амбијенту који су одабрали извођачи. Морам напоменути да је квалитет овогодишњих пријављених представа био на завидном нивоу, много бољи и квалитетнији него последње две године, те да је, самим тим, мој задатак као селектора овогодишњег, јубиларног, Школског позорја био одговорнији. Одлуку коју сам донео и одабир представа је захтевао доста промишљања, јер су све пријављене представе, по мом мишљењу, имале квалитет који представе средњошколских драмских група треба да имају и могле су да учествују на Школском позорју. Нажалост, критеријуми Фестивала не дозвољавају учешће више од 6 представа, али због две представе које су временски краће, а по квалитету на врло сличном нивоу, са организаторима Фестивала је договорено да ове године у завршном делу Школског позорја, буде изведено 7 представа. Уз искрену и велику похвалу свим учесницима, ученицима и наставницима војвођанских школа, као селектор овогодишњег јубиларног Школског позорја, донео сам следећу:

                                                     ОДЛУКУ

На XXV Школском позорју у Новом Саду, од 14. до 16. маја 2019. година биће изведене следеће представе:

  1. „Шест лица у потрази за аутором“, по адаптираном тексту Луиђија Пирандела, у извођењу ученика Гимназије „Душан Васиљев“ из Кикинде и режији професорке Миљане Китановић. Најпознатији Пиранделов комад, један од најпознатијих драмских комада уопште, написан пре скоро сто година као класично дело театра апсурда. Дело које има две радње, две стварности које се међусобно преплићу. Карактеристична по својој драми унутар драме где не постоји граница између јаве и илузије, између комедије и трагедије. Представа је у програму овогодишњег Школског позорја због чињенице да су ови млади људи имали храбрости да се упусте у рад и истраживање овог текста као и због њихове колективне игре.
  2. „Погледај дом свој анђеле“, по тексту ученика Наталије Галијаш и Сергеја Савића и професорки Дијане Драгин и Јасне Опачић, у извођењу ученика Гимназије „Бранко Радичевић“ из Старе Пазове, и режији професорке Дијане Драгин. Представа са ауторским текстом професорки и ученика о свету младих људи и њиховом бекству од проблема стварности и сакривању у свету дроге. Представу сам предложио за овогодишње Школско позорје због јасне приче и чисте игре младих актера, који су представу направили без икаквог претеривања, како у глумачким задацима, тако и у сценографији и костиму.
  3. „Криви ексер“, по тексту ученика Атине Михаљчић, Уне Лукић и Никше Бошковића, у извођењу ученика Гимназије „Светозар Марковић“ из Новог Сада и режији ученика Атине Михаљчић, Уне Лукић и Никше Бошковића. Ауторски пројекат младих ученика Гимназије, и још једна представа који говори о паклу дроге. И поред сценског неискуства актера, представа је динамична, јасна и на крају даје истинску поруку ових младих људи који су се, сигурно због јаког разлога, упустили у развијање представе о овој тематици, што је, у сваком случају, за велику похвалу, те је самим тим и уврштена у програм Школског позорја.
  4. „Љубавно писмо“, по тексту Зорана Бабића и Златана Фазлагића, у извођењу ученика Гимназије „Јан Колар“ са домом ученика из Бачког Петровца и режији ученика Бранислава Попа. Ова представа се сврстава у комедију ситуације коју је, у овој врсти школског, омладинског позоришта, врло „опасно“ играти због опасности да се претера и да глумци на сцени представу играју само због себе и своје забаве. Драмска група Гимназије „Јан Колар“ је, изгледа, била свесна те опасности и врло добра игра и уиграност драмске групе са јасно и позоришно чисто приказаним карактерима и ситуацијама је био довољан разлог да се ова представа која говори о нашим животима уврсти у програм Фестивала.
  5. „Љубавни четвороугао“, по тексту и режији професора Марка Вукићевића и у извођењу Драмске групе Дома ученика средњих школа из Сремске Митровице. Представа о девојци Ружи и њеним љубавним проблемима је комедија ситуације, која на безазлен и чист начин никога не вређа. Сами текст и импровизације актера, као и неколико добро и на својствен начин овој врсти комедије изграђених ликова и сцена, је довољно да се ова представа нађе на овогодишњем Школском позорју.
  6. „Драга Јелена Сергејевна“ по тексту Људмиле Разумовске, у извођењу ученика Зрењанинске гимназије из Зрењанина и режији професора Драгана Рајачића. Драма „Драга Јелена Сергејевна“ говори о суровом односу професор – ученик на један, може се слободно рећи, хорор начин. Написана је и изведена пре 40— так година и одмах након тога била забрањена од стране руководства совјетске владе као представа која лажно приказује моралне деградације совјетске омладине и друштва. Данас је то једна, нажалост, врло реална прича. Представа Зрењанинске гимназије је у овогодишњем програму Фестивала због њихове добре поставке као и због јасно изграђених ликова и односа међу њима.
  7. „Значи Марко, као Краљевић“, по тексту Милана Марковића, у извођењу ученика Карловачке гимназије из Сремских Карловаца и у режији професора Небојше Пајића и Јоване Реба. Представа о животу брата и сестре Марка и Иване, њиховом животу са самохраном мајком и сновима о богатству, љубави и прихваћању у друштву с једне, и о претераном патриотизму и расизму са друге стране. Ову представу сам одабрао због начина на који су ученици Карловачке гимназије поставили на сцену ову провокативну драму која отворено говори о младим људима у Србији данас.

 

Од 10 пријављених представа, 3 представе, нажалост, нису прошле ову селекцију. Прва, због тога што глумац није средњошколац, те би дошло до кршења правила о томе ко може учествовати на Фестивалу, друга због садржаја и сцена који, по мом мишљењу, нису примерени за средњошколско позориште, и трећа, због тога што представа није у потпуности завршена нити је игра младих глумаца задовољавајућа.

Редослед којим су представе наведене у овој одлуци је потпуно субјективан и слободан, и не одражава никакву ранг-листу, или било какву вредносну табелу.

 

Армин Јоха Хаџимусић, глумац и драмски/позоришни педагог, селектор XXV Школског позорја

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *