Креативношћу кроз историју

Као и сваке године, уз помоћ професорке Драгице Илић – Николић, Гимназија одише креативношћу. Већ на самом почетку полугодишта, ученици III2 и III3 су добили задатке да направе изложбу. Овог пута, тема је захтевала израду текстова и слика о Карађоревићима и Обреновићима. Као и увек, спремна за сарадњу и нове изазове, професорка историје нам је изашла у сусрет и причала нам управо о овим радовима.

Већ неколико година уназад бавите се оваквим пројектима. Одакле Вам долази инспирација и како су настале овакве идеје?

Основна идеја (пре осам година, али и данас) је да пробам да ангажујем све ученике у одељењу. Верујем да пројектни рад, кроз забавне и креативне задатке, може ангажовати и оне ученике који нису заинтересовани за актуелно градиво. Одакле ми идеје? Понекад помислим да више ништа креативно не може да ми се створи у мислима, али деси се неки нови филм, изложба, нека битна годишњица, путовање и инспирација се изнова појави. Али, од идеје до реализације је дугачак пут. Пројекат мора бити добро осмишљен да би био успешно реализован. Професор је тај који покреће рад, мотивише ученике, планира, објашњава, дели улоге и задатке. Све то одузима пуно времена и енергије. Са друге стране, ученицима поред наставних и ваннаставих активности није увек лако да прихвате још једну обавезу. Ипак, искуство ми је показало да када заокружимо једну причу и посао приведемо крају задовољство буде велико, како моје, тако и задовољство ученика.

Ове школске године рађена је изложба о српским владарским породицама. Да ли постоји неки разлог зашто сте баш ту тему одабрали, или се она поклопила са градивом?

Прошле школске године је рађена изложба посвећена династији Немањића. То је био један од начина да се обележи осам векова од крунисања Стефана Првовенчаног за краља. Ове године ми је било битно да се кроз изложбу о Карађорђевићима и Обреновићима „одужимо“ и владарима из ових династија. Изложбу су припремили ученици трећег разреда, тако да се десило и поклапање са градивом.

Да ли се деси да Вас ученици изненаде својим радовима?

Наравно. Из године у годину проналазим мотив за нове изазове како бих подстакла креативност. Највише се обрадујем када приметим да неки ученици имају таленат, који нису ни знали да поседују. Добијају могућност да пишу сценарије, режирају, глуме, снимају, монтирају, лекторишу, фотографишу… Они се баве истраживачким радом кроз цео процес.

Да ли у реализацији Ваших идеја учествује цео разред?

Оно што ми је веома битно јесте учешће свих ученика из одељења. Циљ је да се ангажују сви, а не само ученици на које смо навикли да увек могу и хоће више и боље. На тај начин сви постају свеснији својих могућности и интересовања.

Како долази до поделе рада и шта се након поделе дешава?

Ови пројекти су попут мануфактурних радионица, где свако има свој задатак. Када се сви ти задаци удруже настаје резултат који се може представити. Све зависи од захтевности идеје коју треба реализовати. Увек је битно јасно и гласно нагласити шта је то што очекујем да се уради. Најчешће бирам вође група, те они постају спона између мене и одељења. То је почетак… Како ће се све завршити, колико ће бити успешно зависи од задатка, мотивације ученика, као и моје мотивације да пратим рад.

Да ли инсистирате на индивидуалности или на заједничком раду?

Као старешина, али и као предметни наставник, инсистирам на сарадњи, договору и лепим другарским односима у одељењу. Кроз размену мишљења и идеја, залагање, труд, чак и кроз неке мале „сукобе“, увек је лакше доћи до циља.

Можете ли издвојити неколико најзначајнијих пројеката?

Најзанимљивија и највеселија је била модна ревија – „Шетња кроз векове“. Кроз одећу, шминку, фризуре, музику, ученици су приказали развој моде од праисторије до нашег, модерног, доба. Веома је успешно реализована идеја везана за српске средњовековне  манастире. Ученици су правили макете петнаест српских манастира. Такође, морам да споменем и сликовницу – „Упознајте Старе Словене“. Задатак је био да кроз цртеже и кратке приче ученици приближе причу о Старим Словенима деци предшколског узраста. Рађени су стрипови, филмови, рекламни материјали, часописи, представе…

Да ли поред великог броја успешно реализованих идеја имате неку која Вам је омиљена?

Да. Реч је о књизи „То поље је табла, Срби фигуре у игри“. Реч је о песмама, причама и цртежима које су ученици посветили српским жртвама у Првом светском рату.

Елена Прњић III3