Радови наших ученика на 61. Светском статистичком конгресу у Мароку

Интервју са професорком историје Александром Поповић

 

За почетак, да ли ми можете рећи нешто о овом пројекту и због чега је уопште дошло до целе те приче и вашег учешћа? 

У питању је пројекат који се организује у оквиру активности Међународног удружења статистичара, са циљем промовисања значаја статистике међу младима. Назив такмичења је International Statistical Literacy Poster Competition и одржава се већ неколико година, а за нас је посебно важно то што ће се ове године Србија први пут представити и то управо пројектима ученика наше школе.
Радови наших ученика су прошли селекцију на националном нивоу и послати су у Мароко, где ће у јулу бити одржан 61. Светски статистички конгес, у оквиру ког ће и бити представљени.
Иницијаторке учешћа наших ученика у овом пројекту су професорке математике Сандра Томашевић и Љубица Дејановић. У складу са њиховим настојањем да се математика у Гимназији „Светозар Марковић“ популаризује и приближи ученицима на неки други начин, сматрале су да је овакав конкурс права прилика да се то и реализује. С обзиром да је задата тема овогодишњег конкурса била да се неки сегмент из националне историје прикаже путем статистичких показатеља у виду плаката, сарадња са професором историје је била неопходна, па сам на моје велико задовољство, и ја учествовала у реализацији пројекта.

Како сте изабрали ученике који су учествовали и ко је све учествовао?

Пропозиције такмичења налажу да се ученици у зависности од узраста такмиче у две категорије, тако да смо формирале групе у складу са тим захтевом.
Чланови млађе групе су ученици другог разреда Милица Митровић, Мина Поповић и Александар Дрљан, чија тема истраживања је била „Образовања у Србији између два светска рата (у оквиру Краљевине Југославије)“,  а чланови старије групе су ученици трећег разреда Лука Ромић, Дајана Стегић и Филип Крнетић. Тема коју су они обрађивали је „Српски манастири-симбол духовности, идентитета и трајања српског народа“. Ментор ученицима другог разреда је била професорка Љубица Дејановић, а старијој групи професорка Сандра Томашевић. Подршка у истраживању теме са становишта историје је била моја улога у оба пројекта.

Шта сте све одрадили да бисте дошли до циља и колико је времена било потребно за то? Како сте прикупљали и обрађивали информације које сте нашли?

Морам да истакнем да смо у припремној фази водили рачуна о избору и дефинисању саме теме, како бисмо изабрали ону која је погодна за овакву врсту презентације, а с друге стране, с обзиром да је у питању међународно такмичење, желели смо да нашу историју, традицију и културу, с поносом прикажемо у најбољем светлу.
Финалној припреми плаката предходио је вишенедељни припремни рад, и у том периоду ученици су истраживали и сакупљали податке у вези са историјским аспектом теме. Користили су сву доступну литературу, трагали за подацима и у стручним књигама и на интернету и тек када су дошли до свих неопходних параметара, могло се кренути у њихову статистичку обраду.
Уз помоћ професорки математике, ученици су се упознали са великим могућностима  које статистика пружа кад је приказивање података у питању, па је настајало неколико верзија док се не би дошло до оне која је најрепрезентативнија и најпрегледнија.
Заједнички рад се одвијао у веома позитивној и конструктивној атмосфери, креативност и ученика и професорки је дошла до пуног изражаја, ученици су користили своја знања која имају и из других области, узајамно се подржавали, давали своје идеје и сугестије.
На крају је уследила финална компјутерска израда плаката, уклапање добијених података и статистичких података са текстом, уз примену различитих програма обраде слика и текста.
Све време, водили смо рачуна да и естетски критеријуми буду задовољени, да све буде презентовано јасно и прегледно.

Да ли сте сарађивали са другим професорима или стручним лицима?

Ученици су на крају, како пропозиције налажу, имали задатак да све податке и текст преведу на енглески језик, тако да је ово још један сегмент који показује колико је овај рад свеобухватан и у којој мери су ученици имали прилику да покажу своје знање и вештине. Професорка енглеског језика Данка Вучковић је била стручна подршка у изради плаката старије групе ученика, тако да јој се и овом приликом захваљујем на томе.

Шта сте очекивали од вашег учешћа, а шта сте добили?

У пројекат смо сви ушли без великих очекивања, али са огромним ентузијазмом и жељом да се опробамо на неком новом пољу. Сјајно нам је звучала идеја да интегришемо садржаје историје и математике и да покажемо како то нису неспојиве науке, већ да у неким сегментима оне не могу једна без друге. Тема интегративне наставе је иначе актуелна у нашој школи ове године, тако да се наш рад одлично уклопио и у тај оквир.
Највећа сатисфакција нам је задовољство ученика након завршеног рада, дивна атмосфера и тимски, креативни рад, пуно тога новог што смо сви научили током реализације пројекта, као и могућност ученика да се афирмишу и представе свој пројекат и ван наше установе.
Ту прилику имали су крајем априла, када су на Новосадском универзитету одржани Дани математике, где су оба плаката била представљена, а ученици путем својих излагања на Конференцији упознали учеснике о методологији и процесу израде плаката.
Такође, представљање радова организовано је и у просторијама наше школе, 16.05, и било је намењено ученицима, професорима и родитељима, који су такође били одушевљени оним што су видели и чули.

Који је следећи корак?

Оно што нам сада преостаје јесте да размишљамо о неком новом сличном пројекту и теми којом бисмо могли да се бавимо, у ишчекивању резултата такмичења, јула месеца ове године. С обзиром да нам награда није ни била мотив на самом почетку, ми смо сви већ сада веома задовољни оним што смо урадили и промовисали, а нарочито тиме што представљамо нашу земљу, а тиме и нашу школу, на једном овако важном и великом међународном скупу.

 

Aња Ковачевић, III9